AIT-TV Timisoara

ACTUALIZAREA PLANULUI DE DEZVOLTARE AL AEROPORTULUI “TRAIAN VUIA” TIMISOARA, beneficiar S.N.AIT-TV S.A.

Colectiv: proiectant general UNIVERSITATEA POLITEHNICA TIMISOARA, pr. nr. 59/25.05.2012 faza PFN , director proiect prof. dr. ing. Mocanu Marian, proiectant de specialitate conf. dr. arh. Radoslav Radu, Danciu Mihai.

Strategia de dezvoltare a Aeroportului Traian Vuia din Timișoara (AIT-TV) pornește de la conceptul de integrare în dezvoltarea globală, europeană, euroregională, regională şi a zonei metropolitane Timişoatra. În cadrul euroregiunii DKMT, aeroportul timișorean nu are concurent pe o rază de 150 de km (distanța minimă la care se poate amplasa un aeroport). În cadrul Zonei Metroplitane Timişoara ca pol de creștere regional, transportul reprezintă un criteriu de bază de clasificare, după cel al populaţiei. Polul de creştere Timişoara este bine interconectat la reţeaua europeană rutieră prin autostradă, la reţeaua feroviară de viteză şi posibil la reţeaua feroviară de mare viteză, neglijabil la reţeaua navală şi în conformitate cu studiul prezentat posibil foarte favorabil la reţeaua aeriană europeană şi globală. Ca să funcţioneze la parametri maximi este nevoie atît de un aeroport pentru pasageri cît şi unul pentru marfă. Pentru aeroportul de pasageri este nevoie de un nod de interschimb între transportul aerian, rutier și feroviar, care să conţină terminale aeriene, o autogară metropolitană care face conexiunea dintre transportul public interurban şi cel urban, şi o gară pentru legătura feroviară (tramvaie) cu nucleul central al oraşului. Este studiată și oportunitatea amplasării unui centru cargo ca puternic nod de distribuție a mărfii de provenienţă asiatică în Europa Centrală și de Est. Centrul Cargo urmează a fi amplasat în partea estică a pistei, alimentat feroviar pe rețeaua existentă cu un racord spre Timișoara și cu rețeaua rutieră. Pe lîngă aceste investiţii se mai adaugă o parcare supraetajată, un park&ride ca interconexiune între cei care ajung de pe autostradă cu transportul individual şi apoi pătrund în oraş cu transport public. Pentru sustenabilitatea acestui nod, în zonă mai sunt adăgate un complex expozițional, un centru business, hotel de tranzit și centru pentru conferințe. Studiul este întocmit pentru evaluarea posibilităţilor de atragere de fonduri de finanţare.